Hrek : Autbuszos kolping zarndoklat, kirnduls 2012 |
Autbuszos kolping zarndoklat, kirnduls 2012
Nagy L 2012.07.31. 17:30

Ngy napos kolping zarndoklaton voltunk Bkscsabn s Gyuln. F ti clunk a gyulai Ndi Boldogasszony kegytemplom mellett, tbb ms templomot is felkerestnk.
Zarndoklat Bkscsabra, Gyulra,
A Krmendi Kolping Csald kzssge az j evangelizci vben 2012. jlius 25- 28-n zarndoklatot szervezett. Zak Jen Nemesbd plbnosa volt a zarndoklat lelki vezetje. A negyvenhrom fs csoportot Bkscsabra, Gyulra ksrte el.
Az els nap Szarvason rvid idre meglltunk stahajzson vettnk rszt a hangulatos Holt-Krsn az tven szemlyes Katalin II. stahajval. Majd utunkat folytatva Bkscsabra rkeztnk ott nagy szeretettel fogadtak bennnket a helyi kolpingosok. A finom hazai csabai kolbsszal s pogcsval vendgeltek meg minket. j bartsgot, alaktottunk ki Szeblk Tamssal a helybeli Kolping Csald elnkvel s munkatrsaival. A vacsora utn, a szlls elfoglalsa a Szent Istvn egyetem kollgiumban volt.
Msodik nap reggeli utn a bkscsabai Pduai szent Antal templomban volt az els szentmisnk. A templomrl: neogtikus stlus katolikus templomot, mely mai formjt 1910-ben nyerte el,1910.jnius 12-n szentelte fl Fettser Antal nagyvradi kptalani pspk. 2004 vi feljtsakor harmonikus bels teret alaktottak ki. A szentmise utn felkerestk a Munkcsy Emlkhzat. Munkcsy Emlkhzrl azt lehet tudni, hogy Steiner Jakab az Apponyi grfok intzje az 1840-es vekben, a csabai szlkben nyolc szobs kis klasszicista kastlyt ptett. Mivel a bels tr teljesen krbejrhat, alkalmas killthelynek. Klnsen, hogy falai kztt valaha olyan hress vlt ember tlttt boldog perceket, mint Munkcsy Mihly. Az desanyja testvre Rek Sarolta volt, az pttet Steiner Jakab felesge. Ennek emlkre rendeztk be a hts ngy teremben a Munkcsy Mihly munksgt huszonegy festmnyvel reprezentl killtst. Ezeket a kpeket a Magyar Nemzeti Galria anyagbl klcsnzik, mg a vros tulajdont kpez kilenc Munkcsi mvet a Munkcsy Mihly Mzeum rzi. Megnztk mg a Jzus Szve templomot. A templom trtnete. Az Erzsbet helynek (Jaminnak) nevezet vrosrsz katolikus temploma a msodik vilghborban elpusztult. Az j templomot 1993-ban adtk t a hveknek. A Jzus szve Rmai Katolikus templom 500m2-es seccoja, amely Patay Lszl alkotsa 530 alakot kztk nemcsak bibliai szemlyeket, hanem kzismert trtnelmi, ismert kzleti egyhzi szemlyisgeket is brzol. Utunkat folytatatva Gyulra rkeztnk. A vacsornk utn a szlls elfoglalsa Gndcs Benedek Kzpiskola Kollgiumban.
Harmadik nap a reggeli utn szentmise a Ndi Boldogasszony kegytemplomban volt. Rvid trtnete. A belvrosi katolikus templomot mai formjban 1775-ben kezdtk pteni Linck Jnos Kroly uradalmi ptsz tervei alapjn, Harruckern Ferenc kegyr jvoltbl, barokk stlusban klasszicizl elemekkel. A templomot a Szepltelenl fogantatott Szent Szz tiszteletre ldottk meg 1777-ben, majd szenteltk fel 1823-ban.
Dlutn szabad program kvetkezett. Voltak, akik a Gyulai vrfrdben frdtek s voltak, akik a gyulai vgvri napok rendezvnyein vettek rszt.
A rendezvny trtnelmi httere: Gyula fnykort a Hunyadiak korban lte. Mtys kirly tette meg a vrost Bks megyeszkhelyv, az uradalmat pedig finak, Corvin Jnosnak adomnyozta. A Hunyadi csald tagjai tbb fnyes gyzelmet arattak a trk hadak felet. Gyula a XVI. szzad kzepre a trk hdts kiterjedse miatt a magyar vgvri rendszer hrom legjelentsebb vgvrnak egyikv vlt s ezzel a trk magyar harcok lland sznterv lett. Gyula nem csak jelkpesen tekinthet Eurpa vdoszlopnak, mert falai kztt szinte egsz Kzp Eurpa fiai kpviseltettk magukat. Egyetlen elestt kveten 129 vig trk kzigazgatsi egysg kzpontjaknt mkdtt.
Negyedik az utols napon reggeli utn szentmise volt a Ndi Boldogasszony templomban. Majd a Mria kegytrgymzeum, Boldog Apor Vilmos emlkszoba s a gyulai Szent Jzsef templom megnzsre kerlt sor.
Hazafel rkezve meglltunk Solton egy finom vacsorra.
Mindnyjan testileg, lelkileg feldlve trhettnk vissza az otthonaikban.
Bedcs Gyula
Zak Jen plbnos szentbeszdei:
Pduai Szent Antal trsszkesegyhz - Bkcscsaba - 2012-07-26
Krisztusban Szeretett Testvrek!
gy tnik a mai szentleckt elolvasva, meghallgatva, s azon el-elgondolkodva, hogy Szent Pl apostol mintha ebben a rszben kicsit hagyn a teolgit, az Istenrl szl tantst, a hittitkok kifejtst s gy tovbb… s egy meglehetsen htkznapi, hogy a flnek nem szp szval ljek: anyagi problmval foglalkozik, s ezt ajnlja a korintusi hveknek, s neknk is a figyelmnkbe, kik ma ezt a rszletet hallgattuk.
A kezdet is nem szokvnyos. Dicsrettel kezd Pl: „Ti mindenben kitntk: a hitben, a szban, a tudsban, minden buzglkodsban, s az irntunk tpllt szeretetben: tnjetek ki teht a jtkonykodsban is.” (2Kor 8, 7) Hogy lehet ez? A nemzetek apostola, aki az egyik legnehezebb teolgit alkotta meg rsaiban, aki mindig Istent s az tantst magyarzza, ki tud bvelkedni, m ha kell, tud nlklzni is, aki ktkezi munkbl tartja fenn magt, mert – ahogy egyik helyen rja – nem akar senkinek a terhre lenni, s senki kenyert ingyen nem akarja enni, hogyhogy egy anyagi jelleg problmval foglalkozik? Erre buzdt, btort?: „…tnjetek ki a jtkonykodsban is.” (2Kor 8,7)
Mieltt azt mondannk, hogy na ht, mg Szent Pl is…?, azrt nzznk a sorok mg, s prbljunk meg e kztt olvasni. Szent Pl apostol nem az anyagiassgra buzdt itt, nem a pnzt helyezi a kzppontba, mg vletlenl sem. Hanem arra prbl rvilgtani, hogy a jtkonykodssal, melynek ktsgtelenl van anyagi rsze is, mennyi jt lehet tenni, mennyit lehet segteni az egyes embereken, akik rszorulnak, akik valban mg anyagi szksget is szenvednek a lelki nsg mellett, magyarn szegnyek. Mert mi is a jtkonykods? Nem ms, mint az, hogy amim van, amennyi tlem telik, abbl adok a msiknak, segtek a szksgn, hogy neki is jobb legyen. Hogy ne legyenek klnbsgek, hanem – ahogy a szentleckben ksbb fogalmaz az apostol – „…a javak kiegyenltdjenek.” (2Kor 8, 14) Ez azrt nagyon fontos, mert Adolf Kolping szellemisge-lelkisge, a Kolping csald kzssgi szellemnek egyik f arculata a jt-tevs msokkal, a szeretetbl gyakorolt jtkonykods ernye.
Azt hiszem, klnsebben nem kell ecsetelnem, hogy ha valamikor, akkor ma aztn tnyleg olyan vilgot lnk, hogy akkora egyenltlensg van trsadalmi csoportok, emberek, csaldok, s a kztk fennll letsznvonalbeli eltrsekben, amilyen ritka korokban fordult el. Vannak a nagyon gazdagok, akik dzslnek, de mg ez sem elg nekik, hanem a msik, szegnyebb emberrl mg a brt is lenyznk, meggebesztenk, csak hogy nekik mg tbb legyen, s hogy a szegnyek sorsa hogy alakul, mit sem trdnek vele. Ezeknek aztn beszlhet Szent Pl, pspk, vagy pap, jtkonysgrl, egyenlsgrl… mit sem foglalkoztatja ket.
A msik rteg ezektl az emberektl oly messze ll, mint – ahogy a monds is tartja – Mak Jeruzslemtl. Kzposztlynak mr nem lehet nevezni ezeket az embereket, tulajdonkppen bennnket, akik itt lnk, mert a szegnysg szele mr bennnket is megcsapott. Mert mikor nem szegny valaki anyagi rtelemben? Amikor, ha valamire teljesen htkznapi, nem luxuscikkre szksge van, akkor nem kell gondolkodnia, hogy megvegye-e?, hanem megveszi. Vajon kzlnk kik azok, akik gondolkods nlkl vsrolnnak ezt-azt? Egyiknk sem. S ez m nagy problma!
S van egy harmadik rteg, akik tnyleg koldusszegnysgben lnek, s nem azrt, mert dologtalanok, mert a msik nyakn lskdnek, vagy seglyrt llnak llandan sorba tancson. Hanem mert nem tudnak kitrni ebbl az rdgi krbl, melybe nagyon sokan, higgyk el, akaratukon kvl kerltek. ket nevezi a mai politikai nyelv –ha gy tetszik – a mlyszegnysgben lknek. me, egy rvid, de azt hiszem tmr s valsgh brzolsa a mai trsadalmi rendnknek.
Most egy ilyen helyzetben a mai szentlecke szavai mit mondanak neknk? Mint a Kolping csald tagjai, e szentrsi sorok mire buzdtanak minket? Mit kell, hogy tegynk, s jl tegynk, mint kolpingosok? Jzust lltja pldul: „Hiszen ismeritek Urunk, Jzus Krisztus jtkonysgt. Noha gazdag volt, rtetek szegnny lett, hogy szegnysge ltal meggazdagodjatok.” (2Kor 8, 9) Igen, Jzus koldusszegny volt. Nem volt semmije sem. Egy kntse volt, az is egy darabbl szve. Nem gyjttt anyagi javakat, de annl inkbb osztotta szellemi-lelki kincseit isteni gazdagsgbl. Ahogy az egyik nek is mondja: „Volt mr szegny az Isten…”
Tudjk, az egyik legnagyobb tmadsi fellete a Stnnak az ember fel a pnz mammonja, annak helytelen felfogsa. Mert lehet egy embernek sok hibja, ezernyi bne, gyengesge… azrt az alzatra tantja. De akit a Stn a pnzzel fogott meg, az nem tanul alzatot soha. Az ggs marad s kevly. Azt hiszi, v a vilg, mert benne mindent, s mindenkit megvehet –gondolja . Pedig nem m. S nagyon csfos vget r az ilyen ember…
„Nem azrt kell gyjteni, hogy msok megszabaduljanak a szksgtl, ti meg bajba jussatok, hanem az egyenlsgrt. Most az szksgket a ti bsgetek enyhti, hogy majd az bsgk nektek szolgljon szksgetekben segtsgl…” (2Kor 8, 13-14) Nem az adakozs mennyisgn, hanem a minsgn van a hangsly. Gondolj a szegny asszony kt fillrjre. Az egyhzat, a templomokat is mindig a szegnyek tartottk fnn, azok adakoznak ma is, akik az egyhzi adt, meg a perselyadomnyokat adjk. Az igazn tehetst ritka esetben rdekli az Egyhz, a templom, vagy a szegny. Mi adjunk, annyit, amennyi jut, tegynk meg minden tlnk telhett vlasztott kzssgnkben, nagy csaldunkban, a Kolping kzssgben, de azt szvbl, szeretettel, mert a szegnyen keresztl is Istennek tesszk a jt.
M E N
Ndi Boldogasszony templom - Gyula - 2012-07-27
Krisztusban Szeretett Testvrek!
gi desanynkat, a Boldogsgos Szz Mrit kszntjk s tiszteljk a mai szentmisben. Rla, s az ltala bemutatott s gyakorolt ernyeket igyeksznk mi is elsajttani s kvetni, mint a Kolping kzssg nagy csaldjhoz tartoz hv emberek. Nagyon fontos az, hogy amit Szzanynk palstja alatt lbainl lve hallunk, az lett, szavainkbl fakad hiteles tettekk vljanak bennnk. Igyekezznk azon lenni, hogy komoly, hiteles tani legynk Mrinak, akik t s ltet ernyeit prbljuk vinni s meglni egyre hitetlenebb, Istentl elrugaszkodott vl vilgunkban.
Minden Mria-jelensnek, mely eddig szerte a vilgon trtnt, kivtel nlkl zenet-jellege van. nem a csoda miatt, plne nem a csodskods miatt jelenik meg az arra kivlasztott embereknek, ltalban a kicsinyeknek, az egyszereknek, hanem azrt, hogy Szent Fia szavait tantsa neknk, oltsa a lelknkbe. Nem magt mutogatja Mria, hogy t imdjuk. Nem kr semmiben nagyobb, mlyebb tiszteletet, mint ami Neki kijr… Nem! most is Jzusra mutat, hozz vezet bennnket, keznket szorosan fogva. Ne engedjk el soha ezt az v-vd kezet! Kell neknk Mria ereje ebben a vilgban. Klnben elvesznk! Vigyzzunk nagyon!
Milyen j lenne, ha a Szzanya vallsos lelklett mindannyian, papok s hvek egyarnt, legynk br akrmilyen lethelyzetben is, el tudnk sajttani. gy, amint van, elferdlsek, flremagyarzsok s kznapian fogalmazva: kdsts nlkl. Nagyon nehz feladat ez. Egyszersgre trekedni. Nem is gondolnnk, mekkora feladat ez az emberi llek szmra. Lemondani sajt magamrl, vgyaimrl, elkpzelseimrl, s Isten Anyjnak kezbe helyezni magam, sorsom-letem, szeretteimet s ismerseimet, s kimondani, hogy ne gy legyen, amint n azt elgondolom, hanem ahogy Mria vezet engem az Istenhez, gy, amint lelkem dvssgre szolgl. Nagyon nehz dolog ez, m nem megvalsthatatlan. Sok ert s trelmet ignyel.
Az embernek ugyanis mindig van egy sajt elkpzelse magrl s a vilgrl, aszerint, ahogy megismeri nmagt, s ahogy tapasztalatokat szerez az t krlvev krnyezetbl. Megprbl ebben fennmaradni s meglni. Ez teljesen rthet, mindannyian gy vagyunk ezzel. Nincs is ezzel semmifle baj. De mint hv emberek, klnfle csatornkon megismerjk Isten tantst, s aki egy kicsit jobban odafigyel, kitrja a szvt Isten akarata s terve eltt, az felismerheti azt, hogy neki mi a kldetse ebben a vilgban, Isten mit szn neki. Ez vonatkozik a Kolping-kzssg identitsra is. A kvetkez lpcsfok az, hogy elfogadom az isteni akaratot, s igyekszem azt kvetni. S itt rnk vissza els gondolatunk lnyegi mondanivaljhoz: mennyire tudom n megvalstani mindazt, amit az Isten elvr tlem? Mennyire tudom alrendelni sajt lnyemet Teremtmnek, aki – higgyk el – tnyleg csak jt akar neknk.
Ehhez kell neknk Mria, mint egy biztos pont. A „Legyen nekem a Te igd szerint” – Mris szentrsi mondat mindannyiunknak szl, mindenkinek plda. Kimondani nehz. gy kimondani, hogy mgtte ott legyen egsz lnyem: testem-lelkem, szvem-rtelmem, szellemem s vallsossgom. Ugye, hogy nem is olyan knny dolog ez? Hisz emberi termszetnkbl s az eredeti bn tkbl egyenesen kvetkezik a lzads, a makacssg. Ha valami nem gy trtnik, ahogy azt elkpzeljk, ha nem gy sikerl valami, ahogy azt szerettk volna, lzadozunk. Hborgunk Isten s ember ellen, nyugtalan a lelknk. S mennyire vgyunk a megnyugvsra.
Mai vilgunkban nagyon sok az ilyen zavart ember. Nyugtalan a lelke. Ebbl fakad egybknt ez az eszetlen rohans is, amelyben lnk. Fut az ember, az emberisg a sajt nyugtalansga ell, sajt maga ell. Menekls ez, melynek nem lesz vge, ha nem tudunk megllni, s azt mondani, hogy most mr elg! Elg abbl, hogy emberek, avatatlanok irnytsk a sorsunkat. Tudnunk kell megllni, sznetet tartani, megpihenni s elgondolkodni. Mennyire fontos lenne ez mindannyiunk letben! Nem engedni azt, hogy a vilg, a kls krlmnyek eluralkodjanak rajtunk. Hanem flbe helyeznnk sajt magunkat s gondolkodsunkat, s fellrl, majdhogy nem kvlllknt fentrl tekinteni sajt sorsunkra, lethelyzeteinkre, mg taln sajt magunkra is, s azon lennnk, arra trekednnk, hogy kijavtsuk sajt jellembeli s egyb ms, fleg tettekbl vagy szavainkbl add hibinkat s nzeteltrseinket.
Kzelebb kell hoznunk Mrit, Isten anyjt ehhez a vilghoz. Ezrt vagyunk itt. S ezt azrt kell megtennnk, mert egsz egyszeren a mi desanynk is. Hisz mindannyiunk Megvltja tette t azz legnagyobb szenvedse s gytrelme kztt – a kereszten! Ez volt Jzus egyik legfontosabb tennivalja a kereszten. A Megvlts mellett desanyjt desanynkk tenni. Fel tudjuk mi ezt fogni? Tudjuk ezt elgg rtkelni? Ht ezrt is vagyunk itt. Hogy ezt megtegyk. Alzattal, szeretettel. Mrival egytt meglt hitnket kell kivinnnk innen a templombl, s ment egy kzssghez tartoz, egy nagy csaldnak, a Kolping kzssgnek tagjaknt megmutatni, sokkal helyesebben fogalmazva meglni azt az emberek eltt. De mindig csak nagy alzattal s szeretettel!
Mribl nem lehet zletet csinlni! nem egy nagy „biznisz” – hogy gy fogalmazzak – az Egyhz szmra! Nem azrt van, hogy pnz, vagy ms egyb alantas rdekek kiszolglja legyen. nem azrt van, hogy belle szemlyi kultuszt ptsnk ki magunknak. Hogy rajta keresztl magunkat mutogassuk, hogy hamisan magunkhoz lncoljuk az embereket. De nem m! H de kell ezzel vigyzni! Mekkora ksrts s csapda ez papoknak s hveknek egyarnt. Nem magunkhoz kell ktni az embereket, hanem a Szzanyhoz, s Rajta keresztl az Istenhez kell ket elvezetnnk. Ugye, hogy mekkora lemondst kvetel ez meg tlnk? Ugye, hogy mennyire veszlyes is lehet lelki s egyb ms szempontbl is az, ha nem rtelmezzk helyesen, s ebbl kifolylag nem ljk meg a hitnket, Mria-tiszteletnket helyesen?
A Szzanya nem azrt szl, nem azrt jelenik meg, hogy az Egyhz, az emberek, papok vagy hvek sajt magukat mutogassk utna, vagy legyenek npszerek ltala. Hanem hogy trjenek meg az emberek, talljanak vissza a helyes tra, ha rossz svnyre tvedtek! Hogy trjenek szhez, ha valami elferdtette a gondolkodsukat, hogy tudjanak szeretni, ha elfelejtettk volna. Hogy kulcsoljk jra imdsgra a kezket, ha a gonosz sztszaktotta volna azt. Hogy trekedjenek az egyszersgre, ha bonyolultt vagy ttekinthetetlenn vlt volna letk. Hogy legyenek irgalmasak, hogy majd annak idejn az Isten is irgalmazhasson az lelkknek, mikor elbe kell llniuk, mert kell! Ezt senki nem kerlheti el, s szmot kell adni, letnkrl, tetteikrl, mulasztsainkrl! , milyen rettenetes is lesz az a nap!
A mai szentmisben hallgassunk csak… Nyissuk ki szvnket, trjuk fel rtelmnket az isteni igazsgok eltt, s engedjk, hogy a Szzanya fogja a keznket s vezessen bennnket. S nem kell ktsgbe esnnk, ha nha keznk kicsszik az vbl. Gyermekei vagyunk mindannyian, s mint minden gyermek keze, nha elszakad az desanyjtl, de mindig visszatall hozz, mert az az anyai kz keresi, hisz vni, vdeni akarja! Flti mindentl s mindenkitl, aki veszlyt jelenthet a szmra. Bizony, gy vagyunk mi is! Mindig arra figyeljnk, hogy a minket keres s segt istenanyai kezet megtalljuk, s mg vletlenl se utastsuk vissza! Mekkora szeretetlensg ez egy desanyval szemben, plne gi desanynkkal szembe!
S mennyien vannak, akik ellkik maguktl Mria kezt. Eldobjk, ellkik maguktl, s mg srtegetik is! Hogy fj ez a Szzanynak! Pedig ahogy Medugorjeban is mondta a Szent Szz: „Ha tudntok, hogy mennyire szeretlek benneteket, rmtkben srntok.”
Befejezsknt n ezt kvnom mindannyiunknak: knnyeket. De nem a fjdalom s a szenveds nehz knnyeit, melyek eltorztjk az emberi arcot s lelket…nem. Hanem az rm, a vgtelen boldogsg knnyeit, melyek mosolyt fakasztanak az arcunkra, eltrlik a sok szenveds s megprbltats, flelem s rettegs nehz barzdit az arcokon, mert tudjuk azt, hogy Mria mennyire szeret minket! Adja Isten, hogy ezt mindannyian megljk, megtapasztaljuk, tovbbadjuk, s ltalunk vljk jobb ez a vilg Mria kezt fogva s nem elengedve!
M E N
Ndi Boldogasszony templom - Gyula - 2012-07-28
Krisztusban Szeretett Testvrek!
A mai szentleckben, mely elmlkedsnk alapjt kpezi, Szent Pl apostol igazban az emberi let rtelmrl s rtkrl beszl, eszkatolgikus, a vgidkrl szl, s az rk dvssgre vonatkoz tvlatokban. Csodlatos az a klti fennkltsg, mellyel a mai idzet eleje indul: „ldott legyen az Isten, Urunk, Jzus Krisztus Atyja, aki lelknek minden mennyei ldsval megldott minket Krisztus ltal.” ( Ef 1, 3) ldott emberek vagyunk Szeretteim! Isten ltal megldottak! risi dolog ez! Oly nagy, hogy mg mi, hv emberek sem tudjuk a maga egszben felfogni ennek az rmhrnek a nagysgt s fontossgt! Szletsnktl kezdve Isten maghoz emel bennnket, mr a keresztsg szentsgben, s ldott tesz. Mgpedig, - ahogy az apostol is rja - : „lelknek minden ldsval.” (Ef 1,3) S mi, akik egy nagy csald gyermekei vagyunk, kiket mg egy nagy lds sszekt a Kolping kzssgben, mg nagyobb ldst kaptunk, hogy ljnk, szolgljunk vele! Nagyon fel vagyunk m vrtezve lelkileg, szellemileg az Isten ltal. Igenis, kpesek vagyunk arra, hogy harcoljunk, kzdjnk az letben, minden ksrts s rossz, minden bn s rmny, minden tveds s fajtalansg ellen, mely veszlyeztet minket, s Isten ellen akar fordtani, vagy el akar szaktani bennnket Tle.
Mindenben Krisztus a pldnk, vigaszunk s tmaszunk. „benne vlasztott ki minket a vilg teremtse eltt, hogy szentek s feddhetetlenek legynk szne eltt.” (Ef 1,4) Mirt? Mert Jzus Krisztus, embersgben mindent vllalt s mindent megjrt rtnk, hogy lete pldjval bizonytsa az Isten szerinti let lehetsgt, nagyszersgt s szpsgt, hogy lehet azt vlasztani, meglni s felajnlani, mint ahogy tette… elssorban rtnk, emberekrt. s igenis a Kolping csald tagjaknt ldss vlhatunk mi is a vilg, az Egyhz, a plbnink, st egyms szmra is! Mi ms lehetne e sok nehzsg s szorongattats kztt a vigaszunk, remnynk s boldogsgunk, mint ez? Remnynk, hitnk, szeretetnk van, egyms s Isten irnt. Ez kell, hogy rmmel tltsn el minket. Mg ha mindenki el is hagyna, mg ha mindenki ellennk is fordulna, mg ha a legszerencstlenebbnek reznnk is magunkat ezen a fldi plantn – mert nem is egyszer rezzk gy magunkat – az Isten sosem hagy el bennnket, nem fordt htat, szeret s vgasztal. Menedk a veszlyben, oltalom a tmads ellen, er az ertlensgben, vigasz a szomorsgban. Mert Krisztusban kivlasztott minket, hogy szentek legynk! (v.: Ef 1, 4) Ez az clja! Hogy szentek legynk! Ez Isten dvzt terve!
Azt rja Szent Pl, - s ezzel folytatva a szentlecke gondolatt - : „Szeretetbl eleve arra rendelt bennnket, hogy akaratnak tetszse szerint Jzus Krisztus ltal fogadott fiakk legynk, s magasztaljuk flsges kegyelmt, amellyel szeretett Fiban jsgosan megajndkozott minket.” (Ef 1, 6). Tegnapeltt, amikor Szent Pl a jtkonykods szeretet-cselekedetrl rt neknk, azt mondtam a szkesegyhzban Bkscsabn, hogy , aki olyan szp s mly teolgit alkotott meg, akkor egy egsz htkznapi krdssel foglalkozik… bizony ma megmutatja azt neknk ez idzett sorok tkrben, hogy micsoda hatalmas elme, milyen mly hit, igazn megtrt, s szeretettel teli ember . Leveleinek egyik legtbbet idzett, legmlyebb tartalm s legkltibb finomsggal s rzkkel megfogalmazott igazsgait olvastuk fel. S figyeljk csak meg! Mindig Jzus Krisztusra utal. R irnytja a figyelmnket. Mg ha az Atya jtetteirl beszl is, Jzus Krisztus nem maradhat el.
Hogy is maradhatna el… , Aki rtnk mindent vllalt s vgbevitt. t lltja szntelen pldakpl elnk. Mint egy szavakba nttt, rsba foglalt, tantsban ajndkba kapott Krisztus-ikont. Mint amilyen ikon itt tlem jobbra, a falon fggve is lthat, csak betkbe ntve, szavakk formlva. S neknk ms dolgunk nincs is, mint szemllni ezt az Ikont. Ezt a vgtelensgig tkletes Krisztus-arcot, elnk trt hiteles Isten-brzolst. letnkben nagyon sokszor fel kell erre a szbeli Krisztus-arcra tekintennk. Tudom n, hogy nehz, tudom n, hogy sokszor ertlen az ember, tudom azt, hogy nha arra sincs ernk s idnk, hogy meglljunk, tegynk valamit, tudom, hogy nehz sokszor idt s energit magunknak is adni, nemhogy mg msoknak… de meg kell prblni ert venni magunkon. Akkor is, ha nehz, akkor is, ha lehetetlennek ltszik… mert valamibl lnnk kell, valamibl tpllkoznunk kell. S ez nem lehet ms neknk, csak a hitelesen, Szent Pl apostol ltal elnk trt, elnk lt Krisztus arc, Krisztus-ikon. Nzznk ht r btran hallgatva a rla szl tantst!
„benne nyertk el vre rn a megvltst s bneink bocsnatt bsges kegyelme folytn, amelyet teljes blcsessgben s megrtsben gazdagon rasztott renk.” (Ef 1, 7-8) mhol, a Megvlts mvnek titka s teljessge szavakba zrva. Jzus szabad akaratbl vllalt engedelmessgnek csodlatos titka. „Tudtunkra adta ugyanis akaratnak titkt, azt az benne elre meghatrozott jsgos tervet, hogy elrkezik az idk teljessge, s Krisztusban, mint Fben egyest mindent, ami a mennyben s a fldn van.” (Ef 1, 9-10) „Az idk teljessge” (Ef 1, 10) kifejezs itt azt jelenti, amikor mr elteltek az Isten ltal meghatrozott korszakok. „A …Krisztusban, mint fben egyest mindent…” (Ef 1,10) kijelents pedig – ha az eredeti , meglehetsen ritkn hasznlt s szerepl grg sz, sz szerinti jelentst vesszk: »Egy f alatt egyesteni« mindent. Tulajdonkppen errl szl az egsz levl: Krisztus fsge alatt jjszletik, s j egysget alkot az egsz vilg, zsidk s pognyok, hogy mindannyian Istenhez trjenek. Ezt a boldog orszgot vrjuk, ebben higgynk, bzzunk, remljnk, eszerint alaktsuk letnket, s akkor nem csaldunk soha
A mai kor embernek nagyon sok kihvssal kell megkzdenie. Nem egyszer dolog a mai vilgban lni, s nem egyszer a mai vilgban embernek maradni. A mostani idsebb generci, de mg a kzpkorosztlyt alkot 50-60 ves emberek lete sorn is akkora vltozson ment t a vilg gazdasgi, szellemi, mszaki, erklcsi s lelki tren egyarnt, amely vltozsokkal nem egyszer lpst tartani. Minden nap kzdeni kell. Amikor felkelnk reggel gyunkbl, mr tudjuk, hogy ez a nap sem lesz knny, ilyen s ilyen kihvsok llnak elttnk, ht mg azok, amelyekrl reggel nem tudunk, amelyekkel napkzbe kell szembeslnnk, s ugyancsak a vllunkra vennnk.
Nem knny a mai vilgban embernek lenni. Tudom, sosem volt az, voltak bizonyos korszakok, amikor egy-egy szegmense az letnek kiemelkeden rossz volt, nha taln elviselhetetlen is: szegnysg, hbor, aztn megint csak koldussg, kizskmnyols, elmaradottsg… Sorolhatnnk vgestelen vgig azokat a megprbltatsokat, melyeken eldeinknek, vagy a mai idsebb korosztlynak t kellett mennie.
De azrt ennyi rossz kztt mgis volt valami, ami segtett az embereknek. Ami ert, remnysget, tartst adott mg a legszegnyebb s legkiszolgltatottabb embernek is. S ez a hit volt. A szent valls volt az, amely megtartotta az embereket. Mert tudtk, van kihez mennik, van kihez fordulniuk akr a templomban, akr otthon, a zrt ajtk kztt keservesen elmondott, nha tn vgigzokogott, szvbl jv imdsgaik kzben.
Ma minden az ember rendelkezsre ll. Minden a keznknl van. Ha meg akarom tudni, mi trtnt a fld msik feln, megnzem a hradt, vagy ha trelmetlenebb vagyok, az internet vilgban msodperceken bell informcikhoz juthatok olyannyira, hogy szinte rszesv vlok az esemnyeknek. Ma mindent megkaphat az ember, amit csak akar, amire csak szksge van, persze ha van hozz elg kapacitsa, elg pnze. Ez nmagban mg nem lenne baj, klnsen akkor nem, ha mindenki egyformn, egyenlen juthatna hozz mindenhez.
A baj ott kezddik, ami ennek a spredke, hordalka. Amit ez az risira kitrult vilg magval hozott. Ezzel a nvekedssel sajnos az emberi szellem s lelklet a nagy tbbsget elnzve nem tud lpst tartani. Elmaradtunk… Sokan nem tallnak ki ebbl a koszbl. Egyedl maradnak. Magnyosakk vlnak, nincs mr se Istenk, se emberk. Ebbe a tlfejlett vilgba az ember mr nem akarja beengedni az Istent, s pont azt zrja ki belle, s kvetkezskpp az letbl, rzseibl, Aki mindennek tartalmat adna, aki meg tudn tartani eben az rlt tempban, melyet krlttnk a vilg diktl. Elkvette az ember azt a hibt, hogy szmzte magbl s a vilgbl azt, Aki trdtt vele, akihez kzel kerlt. Errl szl a mai szentlecke.
Azt rja Pl apostol: „Ti, akik egykor „tvol” voltatok, Krisztus Jzusban most „kzel” kerltetek, Krisztus Vre rn.” (Ef 2, 13) Mintha most megint afel tartannk, hogy tvozunk az Istentl. Htat fordtunk neki. Nem keressk a trsasgt. Pontosabban azok az emberek, akik most nincsenek itt, akik nem nnepelnek velnk egytt… mr nagyon rg ta. S csodlkoznak k is, meg mi is, hogy nincs nyugalmuk, nincs bkessgk. Ht mitl lenne? Az lland rohanstl, az ssze-vissza kapcsolatoktl, a rendezetlen lettl, a sok flbehagyott dologtl: belekezdek ebbe is, abba is, ha nem tetszik, nem sikerl otthagyom ezt is, azt is, majd megint egy j, s majd az is ilyen vget r… s az rdgi krnek sosincs vge… Csodlkozunk? Hol van itt a bkessg, a llek nyugalma, rendszeressg? Hol van ebbl az Isten? Hol van Krisztus?
Pedig – Szent Pl szavaival lve a mai szentleckbl: „Eljtt, hogy bkt hirdessen nektek a tvol levknek, s bkt a kzel levknek.” (Ef 2, 17) Krisztus fldi fogadtatst ismerjk, a kimenetelt tudjuk: hisz ktezer ve erre tekintnk fel: a keresztfra. s ma?... Hol van Krisztus az n letemben? Hogy fogadom n t? Hogy keresem a bkt, amit mindenkinek elhozott? Mert nem vlogatott, mindenkit nzett, hisz minden ember az kpmsa, mindenki hozz tartozik, akit megteremetett, mg ha flre siklott is az lete. Keresem n a bkt? Szolglom a bke gyt? Nagyon fontos krdsek ezek, melyek a mai vasrnap liturgijnak gerinct kpezik. Errl szl a mai nap. Ezt akarja Isten tantani neknk ma.
Ugye, hogy nem egyszer krdsek ezek? Mert ha mindenki szpen a sajt lelkbe-szellembe tekint, ht bizony tallhat nmi hinyossgot, nmi javtani valt, taln mg vlaszt sem tall nmely krdsre. Nos, itt az id, az alkalom. Krisztus a mai nap mellnk ll, s segteni akar az apostol tantsa ltal. Keressk t, s ha megtalltuk lelknkben, krjk, adjon tba igaztst neknk. Adjon bkt, adjon tiszta rtelmet, rz szvet, hall flet. Oly nagy szksgnk van erre a mai vilgban. Mindenkinek. Szeretnnk boldogok lenni, mr itt a fldn is. De ez Isten nlkl nem megy. Ha ezt sikerl felismernnk, mr nagyon sokat tettnk, s ha Krisztust krjk, segt neknk, hisz: „Az rvn van… szabad utunk az egy Llekben az atyhoz!” (Ef 2, 18)
M E N
|